Czy strona na WordPress jest dla Ciebie? Wszystko, co musisz wiedzieć

Strona na WordPress

Zastanawiasz się, czy strona internetowa zbudowana w oparciu o WordPressa spełni potrzeby Twojej organizacji? Na wstępie zaznaczę, że moja agencja marketingowa zajmuje się budowaniem stron właśnie na WordPressie, jednak są sytuacje, w których to rozwiązanie wcale nie musi być najlepsze dla Ciebie.

Czym właściwie jest WordPress?

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia. WordPress to tak zwany CMS, czyli Content Management System – system zarządzania treścią. Upraszczając (i mam nadzieję, że żaden programista mnie za to nie zabije), WordPress jest taką aplikacją, którą instalujemy na naszym serwerze i przy jej pomocy możemy opublikować w internecie naszą stronę.

Z WordPressa korzysta m.in. Biały Dom, blog TED czy zespół Rolling Stones. A aktualnie na WordPressie jest zbudowanych ponad 43% wszystkich stron dostępnych w internecie. Na drugim miejscu jest Shopify, który obsługuje ponad 4% wszystkich stron, i Wix, który hostuje 2,6% stron. Między WordPressem a resztą systemów jest więc gigantyczna przepaść.

Główne zalety stron na WordPress

Jedną z fundamentalnych zalet WordPressa jest jego popularność, a tym samym liczba dostępnych motywów oraz wtyczek. Są to takie dodatkowe małe aplikacje, które możemy doinstalować do WordPressa, żeby uzyskiwać dodatkowe funkcjonalności i zmieniać jego wygląd.

Możemy dodać wszelkie moduły blogowe, funkcje sklepu, możliwości tworzenia różnych galerii, filtrów treści, systemów płatności, obsługi kursów online, wysyłki newsletterów, quizów – dosłownie prawie wszystko. Aktualnie dostępnych jest tak dużo wtyczek, że większość rzeczy, które chcesz zrobić na swojej stronie, da się zrealizować przy pomocy gotowych narzędzi.

A teraz łyżka dziegciu…

Ale, żeby nie było tak kolorowo – faktycznie wiele rzeczy da się zrobić przy pomocy wtyczek, ale nie wszystko. Wiele wtyczek jest budowanych przez ich twórców w sposób możliwie uniwersalny, żeby mogły służyć dużej grupie osób w różnych przypadkach.

Jeżeli masz jakieś bardzo szczególne potrzeby, np. chcesz zbudować nowe Allegro lub Booking, to WordPress nie będzie dobrym rozwiązaniem dla Ciebie. Krótko mówiąc, jeżeli chcesz wprowadzić jakąś innowacyjną, nieistniejącą usługę, WordPress raczej nie jest dobrą platformą do tego.

Chociaż i tu bywa różnie. Jeżeli potrzebujesz tylko jednej funkcjonalności, której nie da się uzyskać przez dostępne wtyczki, ale cała reszta Ci odpowiada, to czasem bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest zaprogramowanie tylko jednej wtyczki do WordPressa. Każdy taki przypadek trzeba jednak rozważyć indywidualnie i sprawdzić, czy w dłuższej perspektywie architektura WordPressa nie będzie ograniczała rozwoju takiej wtyczki.

Jak się teraz buduje strony na WordPressie?

Aktualnie najpopularniejszym (i też przez nas przeważnie stosowanym) sposobem budowy strony na WordPressie jest korzystanie z tak zwanych page-builderów – zaawansowanych wtyczek umożliwiających swobodną edycję layoutu strony.

Najpopularniejszym page-builderem jest Elementor, ale są też inne jak Divi, Oxygen lub WPBakery. Takie narzędzia posiadają wiele gotowych modułów – od tak oczywistych jak bloki tekstowe i galerie ze zdjęciami, przez bardziej rozbudowane jak osie czasu czy animowane elementy, aż po zaawansowane filtry produktów i postów oraz kalendarze do bookowania terminów.

Kiedyś bardzo popularnym sposobem budowania stron było korzystanie z gotowych motywów, ale ich funkcjonalności były zazwyczaj mocno ograniczone i trudne do rozbudowania, więc teraz się od tego odchodzi.

Trzeba płacić za wtyczki?

Trzeba mieć na uwadze, że o ile sam goły WordPress jest bezpłatny, różne wtyczki do niego często są już płatne, a przynajmniej ich wersje pro. Zależnie od potrzeb Twojej organizacji, czasem wystarczy wersja bezpłatna, a czasem trzeba opłacić miesięczną lub roczną subskrypcję.

Wspomniany wcześniej Elementor ma wersję bezpłatną i płatną, która kosztuje 80$ rocznie. Podobnie jest z różnymi formularzami kontaktowymi – w wersji podstawowej są za darmo, ale jeśli chcesz mieć bardziej zaawansowane funkcje, jak integracja danych w zewnętrznym CRM lub funkcje logiczne w polach formularza, trzeba zapłacić za wersję pro.

To samo dotyczy modułu sklepowego. Podstawowa wtyczka WooCommerce do zbudowania sklepu jest bezpłatna, ale jeżeli chcesz mieć system rezerwacji biletów z możliwością wyboru siedzenia na sali, trzeba już zapłacić za dodatkowe funkcje.

Ale i tak wychodzi taniej!

Co istotne – są to zazwyczaj dość małe sumy w porównaniu do ręcznego programowania strony. Wspomniany system sprzedaży biletów z salą, systemem zwrotów, automatycznych płatności, narzędziami do newsletterów i podobnymi funkcjami – czyli must have dla każdego poważniejszego teatru – przy zleceniu firmie programistycznej to koszt na poziomie kilkuset tysięcy złotych.

A koszt niezbędnych wtyczek na WordPress to jakieś 1000-1500 zł rocznie plus oczywiście jednorazowy koszt zbudowania strony przez agencję, czyli kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mówiąc wprost, zaawansowana strona na WordPressie jest spokojnie dziesięć, a nawet dwadzieścia razy tańsza.

Tylko, jak już mówiłem wcześniej, wtyczki nie rozwiążą każdego problemu. Jeżeli np. masz w teatrze bardzo skomplikowany system siedzeń, jak w operze narodowej, gdzie są balkony, loże itd., to wtyczki takich funkcji nie przewidują i trzeba to ręcznie zaprogramować.

Problemy techniczne – czyli wtyczki czasem kłócą się między sobą

W kontekście wtyczek trzeba wspomnieć o ich dość istotnej wadzie. Typowa strona na WordPressie składa się zazwyczaj z 10 do nawet 30 wtyczek, więc jest tu trochę przestrzeni na problemy techniczne.

Aby strona poprawnie działała, te wtyczki muszą być ze sobą kompatybilne. O ile przy budowie strony agencje pilnują, żeby wszystko działało poprawnie, to po np. trzech latach i aktualizacji wtyczek i WordPressa, może okazać się, że przestały ze sobą współpracować.

W takiej sytuacji trzeba znaleźć inną wtyczkę, która będzie kompatybilna, lub w inny sposób obejść problem. Zazwyczaj twórcy wtyczek dość szybko dowiadują się o problemach po aktualizacji i ponownie aktualizują wtyczkę, ale to jest poza naszą kontrolą i trzeba na nich czekać.

Pomyśl trochę o WordPressie jak o systemie Windows. Masz na nim wiele programów, aplikacji, ogólnie wszystko działa, ale nagle po którejś aktualizacji coś przestaje się poprawnie wyświetlać. Podobnie jest z WordPressem. Wtyczki są programowane przez różne firmy i oczywiście w ich interesie jest, żeby były zgodne ze wszystkimi innymi wtyczkami, ale nie wszystkie okoliczności da się przewidzieć. I czasem coś się po prostu wykrzacza.

Czy aktualizować strony na WordPress?

Żeby uniknąć takich sytuacji, część agencji rekomenduje nieaktualizowanie WordPressa oraz wtyczek, ale w Three Dots Agency odradzamy takie rozwiązanie. WordPress i wtyczki są aktualizowane nie bez powodu. Często jest to związane z odkrytymi lukami w bezpieczeństwie lub złą optymalizacją.

Dlatego zachęcamy do aktualizowania ich do najnowszych wersji. Konsekwencją nieaktualizowania strony będzie najczęściej zagnieżdżenie się w niej wirusów, co w najlepszym razie spowoduje wyłączenie strony, a w najgorszym kradzież danych użytkowników.

Po prostu trzeba pogodzić się z faktem, że strona na WordPressie to żywy byt, który wymaga regularnego aktualizowania i dbania o nią.

Im więcej bajerów, tym więcej pracy

Oczywiście poziom atencji, którego domaga się strona na WordPress od osób nią administrujących, jest powiązany z poziomem skomplikowania.

Taka typowa strona organizacji, gdzie są jakieś aktualności, formularz kontaktowy, lista projektów i zakładka „o nas”, nie będzie raczej powodowała większych problemów. Ale im więcej wtyczek na stronie i dodatkowych funkcji, tym większe ryzyko trudności z biegiem czasu.

Przy większych stronach trzeba po prostu liczyć się z tym, że ktoś z organizacji musi o nią regularnie dbać albo trzeba to zlecić na zewnątrz.

Kiedy NIE warto stawiać na stron na WordPressie?

Jest kilka takich sytuacji:

Po pierwsze, co wynika ze wspomnianych przeze mnie problemów z wtyczkami i ich ograniczeniami – w przypadku gdy potrzebujesz strony dla naprawdę dużego podmiotu, który musi mieć różne zaawansowane narzędzia i nie ma miejsca na kompromisy, które czasem są niezbędne przy korzystaniu z wtyczek zbudowanych przez innych twórców.

Druga sytuacja to taka, gdy dopiero zaczynasz działać, nie masz w ogóle pieniędzy, ale chcesz mieć stronę i nie masz czasu na samodzielną naukę obsługi WordPressa. Wtedy warto rozważyć narzędzia jak Wix lub Squarespace. Oferują gotowe szablony, nie wymagają większej pracy, a wyglądają nowocześnie. Oczywiście mają mocne ograniczenia co do funkcjonalności i wyglądu, ale to jest kompromis, na który zazwyczaj ktoś dopiero zaczynający działalność i niemający środków jest gotów.

I jest jeszcze trzecia sytuacja – wszelkie większe sklepy. WordPress ma rozbudowane możliwości prowadzenia sprzedaży online, ale ze względu na swoje ograniczenia techniczne źle znosi utrzymywanie dużej liczby produktów. Powyżej 1000 definitywnie odradzałbym WordPressa i rekomendował systemy specjalnie stworzone pod e-commerce, ale nawet powyżej 200-300 produktów sugerowałbym postawienie na Shopify lub inny system. Po prostu WordPress przy dużej liczbie produktów zaczyna bardzo mulić, a to jest zabójcze dla e-commerce’ów.

No dobra, ale ile to kosztuje?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ale postaram się przedstawić kilka wariantów, żebyś wiedział/wiedziała, czego mniej więcej się spodziewać.

Wariant DIY (zrób to sam)

WordPress może być skomplikowany, ale nie musi. Podstawowe rzeczy możesz zrobić sam/sama, a w internecie nie brakuje poradników. Jeśli instalowanie WordPressa na serwerze, dodawanie wtyczek i oglądanie tutoriali na YouTube nie jest Ci straszne, bardzo polecam to rozwiązanie.

Nawet jeżeli po czasie uznasz, że jednak warto zlecić zbudowanie strony profesjonalnej agencji, będziesz znacznie lepiej rozumieć, jak działa WordPress, czego potrzebujesz oraz jak go obsługiwać. Ten wariant w praktyce może być za darmo.

Warianty płatne

Oczywiście będę bazował na cenniku Three Dots Agency, bo ciężko mi się wypowiadać za inne agencje:

  • Podstawowa strona internetowa (podstrony O nas, aktualności, projekty, kontakt, formularz kontaktowy, mapa dojazdu) – koszt waha się od 5 do 20 tys. złotych netto, zależnie od rozmiaru i konkretnych funkcjonalności.
  • Bardziej rozbudowane strony (ze sklepem czy zaawansowanymi formami blogowymi z filtrami, autorami, wieloma kategoriami) – zazwyczaj kosztują od 13 do 45 tysięcy.
  • Zaawansowane strony (sklep, kurs online, system sprzedaży biletów, moduł do logowania, skomplikowane systemy kategoryzacji i dużo funkcji) – od 40 do nawet 100 tysięcy złotych.
  • Landing page (tworzone pod konwersje, czyli sprzedaż lub pozyskiwanie kontaktów) – od 3 do 15 tysięcy złotych.

Do tych pakietów trzeba doliczyć roczny koszt płatnych wersji wtyczek. Przy podstawowych stronach zdarza się, że w ogóle tego kosztu nie ma albo wynosi 200-300 złotych rocznie, przy bardziej zaawansowanych może to być 700 czy nawet 1500 złotych rocznie.

Jak pracujemy w Three Dots Agency?

Wszystkie strony internetowe w naszej agencji są robione w dość szczególny sposób. Przed rozpoczęciem prac zawsze spotykamy się z klientem na warsztacie, podczas którego ustalamy rolę strony w systemie komunikacji oraz mapę strony.

Na bazie notatki z takiego spotkania budujemy makietę, którą przedstawiamy klientowi, i dopiero po jej akceptacji przechodzimy do budowy docelowej strony. Dzięki temu klient otrzymuje stronę, która naprawdę odpowiada jego potrzebom.

Ponadto na każdej stronie instalujemy niezbędne narzędzia analityczne (Google Analytics, Piksel Facebooka i inne potrzebne klientowi), program antywirusowy oraz udzielamy rocznej gwarancji.

Podsumowanie

I to chyba wszystko w kwestii tego, czy WordPress jest dobrym rozwiązaniem dla Twojej organizacji. Jeżeli czujesz, że pominąłem jakiś temat, napisz do mnie. A jeżeli chcesz skorzystać z usług Three Dots Agency albo po prostu dowiedzieć się, czy możemy Ci pomóc w Twoim problemie, również daj znać. Do zobaczenia!

Przejdź do treści