Social media w organizacji pozarządowej – 4 rady, jak PODNIEŚĆ JAKOŚĆ.

Obsługa social media w organizacji pozarządowej wygląda zazwyczaj podobnie – osoba od promocji, to jednocześnie prezeska, pracownik administracyjny, kampanier lub ktokolwiek inny dzielący swoje główne obowiązki z działaniami marketingowymi. Jak nie wydając fortuny podnieść jakość działań w social mediach?

Social media w organizacji pozarządowej regularność, regularność, regularność!

Czy nam się to podoba, czy nie, social media żyją z reklam. Każde dodatkowe wyświetlenie, każda minuta spędzona na portalu, to więcej pieniędzy dla akcjonariuszy. Prowadzone przez nas fanpage nie są wspaniałomyślnym darem od Zuckerberga, a po prostu modelem biznesowym. Ty za darmo prowadzisz fanpage i masz dostęp do odbiorców, ale w zamian musisz utrzymać ich uwagę, inaczej wylatujesz.

Błogosławione przez wszystkich zasięgi są dawane w zamian za angażujące i regularnie dostarczane treści, tylko dzięki temu masz szansę na przychylność algorytmów i dobre organiczne zasięgi. Inaczej czeka Cię płacenie za reklamę. W zasadzie i tak Cię ono czeka, jeżeli chcesz się rozwijać 🙂

Nie rozdrabniaj się dbając o social media organizacji pozarządowej

Wybierz jedno miejsce działań promocyjnych. Wiadomo, wszyscy muszą mieć Insta, Fejsa i Twittra. Ale Ty nie jesteś wszyscy. Postaw na kanał komunikacji, na którym z największym prawdopodobieństwem są Twoi odbiorcy, i który będziesz w stanie konsekwentnie prowadzić.

Lepiej mieć jeden dobrze funkcjonujący profil na FB albo IG, niż trzy różne wyglądające słabo.

Social media w organizacji pozarządowej – kanał komunikacji

Nie udawaj biura ubezpieczeń

Piszesz do ludzi, odbiorcy wiedzą, że pisze do nich człowiek. Bądź szczery lub szczera. Nie udawaj, że jesteś dużą organizacją, skoro jest was trójka. Nie stosuj dziwnych enigmatycznych zwrotów typu „z przyczyn niezależnych od nas”.

Oczywiście, wiele zależy od profilu organizacji. Jeżeli prowadzisz kampanię na temat samobójstw wśród ciężarnych, to musisz stosować adekwatny język i nie przesadzać z emotkami. Ale staraj się unikać zbędnego nadęcia i kreowania na kogoś, kim nie jesteś.

Ludzie ufają organizacjom, które są szczere, autentyczne. A tylko zaufanie może przełożyć się na darowizny, podpisy pod petycjami, czy uczestnictwo w warsztatach.

Nie wrzucaj zdjęć ze stocka — jak musisz, bierz dobre

Pewnie robisz grafiki z Canvie, Photoshopie lub innym oprogramowaniu, potrzebujesz grafik ze zdjęciami, ludźmi, żeby było widać, że jesteście fajną, wesołą organizacją. Ale serio. Ludzie widzą, że ta idealnie oświetlona uśmiechająca się pani ze zdjęcia nie jest osobą związaną z organizacją.

Zdjęcia stockowe, a social media w organizacji pozarządowej
Jedno z najczęściej spotykanych w internecie zdjęć z darmowej bazy Pixabay. Nie, to spotkanie nie wygląda, jak praca Twojej organizacji. Image by Free-Photos from Pixabay.

Po prostu zrób zdjęcie telefonem i zadbaj o to, żeby było poprawnie oświetlone. Twoi odbiorcy dużo chętniej zobaczą takie zdjęcia, niż kolejne pudrowanie zdjęciami stockowymi.

Jeżeli potrzebujesz dobrego zdjęcia i wiadomo, że telefonem go nie zrobisz, to zadbaj, aby to stockowe nie było przesadnie idealne lub miało w sobie coś unikatowego. Ciekawą bazą z takimi zdjęciami jest Unsplash. Za jakiś czas przygotuję kolejny wpis na bloga z darmowymi bazami z dobrymi zdjęciami i nagraniami.

Obserwuj mnie!

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznej promocji w organizacji pozarządowej, obserwuj mnie Facebooku. Regularnie publikuję tam wpisy z mojego bloga oraz informuję o innych ciekawostkach z świata NGO!

Skip to content