Strategia komunikacji i rebranding Federacji Mazowia – studium przypadku

O projekcie

0
Godzin warsztatów
0
Zaprojektowanych grafik
0
% wzrost zasięgu od opracowania strategii
Okres realizacji:
Wrzesień 2021 r. – lipiec 2022 r.
Obszary usługi:

We wrześniu 2021 r. Federacja Mazowia zwróciła się do mnie z prośbą o przeprowadzenie pełnego procesu rebrandingu oraz przygotowanie strategii komunikacji.

Wszystkie działania zajęły nam blisko rok i z całą pewnością mogę powiedzieć, że zakończyliśmy je pełnym sukcesem. Jednak chwilę nam to zajęło. Zespół Federacji jest bardzo zadowolony z wyniku prac i konsekwentnie wdraża oraz stosuje przygotowane koncepcje.

Z poniższego artykułu dowiesz się, na jakie trudności natrafiliśmy i jak je rozwiązaliśmy.

Strategia komunikacji i warsztaty

Federacja Mazowia na samym wstępie postawiła sprawę jasno: „potrzebujemy strategii komunikacji, nowej strony internetowej i szablonów grafik”. Biorąc pod uwagę, że ma powstać spójna identyfikacja wizualna, uznałem, że w pierwszej kolejności muszę przygotować strategię komunikacji, a następnie ze współpracującymi ze mną grafikami zaczniemy pracować nad stroną wizualną.

Przez pierwsza dwa miesiące odbyłem z zespołem Federacji intensywny cykl warsztatów, który łącznie trwał około 20-30 godzin. W trakcie tego procesu udało się nam odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań:

  • jak Federacja chce być postrzegana;
  • kto jest jej grupą docelową;
  • jakie zasoby oraz kompetencje Federacja posiada;
  • co jest celem działań komunikacyjnych Federacji.

W trakcie prac nad strategią ustaliliśmy również, jakie Federacja ma możliwości w zakresie działań content marketingowych. Bardzo ważną trudnością, którą objawiła się w trakcie prac nad strategią, były ograniczone kompetencje w Federacji w zakresie tworzenia grafik, filmów i innych treści. Jak w wielu mniejszych organizacjach, w zespole nie ma zawodowego grafika na pokładzie. Dzięki tej wiedzy tworząc później identyfikację wizualną wiedziałem, w jaki sposób musimy ją przygotować, żeby organizacja mogła ją w praktyce stosować.

Stało się również oczywiste, że samo przygotowanie strategii, strony internetowej i grafik nie jest odpowiedzią na potrzeby Federacji. Niezbędne było dostarczenie do organizacji wiedzy, która umożliwiłaby stosowanie przyjętych założeń. Uznałem, że w ramach ustalonego wcześniej budżetu, po skończeniu prac przeprowadzę dla zespołu szkolenia z Facebooka, obsługi www, lejka marketingowego i content marketingu.

Efektem wielu spotkań i pracy koncepcyjnej był około 25-stronnicowy dokument opisujący założenia komunikacyjne i przykładowe działania. Mam nadzieję, że dziewczyny z organizacji czasem sięgają do tego pliku 😉

Identyfikacja wizualna

Organizacja miała dość charakterystyczne logo, które niestety pod wieloma względami nie przystawało do obecnych czasów. Jego zasadniczą wadą były liczne szczegóły oraz wiele odcieni kolorów. Zdecydowaliśmy się na jego uproszczenie, przy jednoczesnym zachowaniu kolorystyki i pewnej dynamiki.

W pierwszej kolejności przedstawiłem cztery wersje od dwóch grafików. Żadna z propozycji nie satysfakcjonowała w pełni zespołu, ale udało się nam jasno określić kierunek. Następna wersja była bliska ideału, osoby z Federacji zasugerowały delikatne poprawki związane z kolorystyką, które jednocześnie nie wpływały negatywnie na czytelność loga oraz zasady tworzenia tego typu grafik.

Po ustaleniu nowego loga mogliśmy przejść do stworzenia brand-booka, szablonów grafik i materiałów drukowanych. Wszystkie grafiki zostały przygotowane minimalistycznie i z możliwością do ich edycji w Canvie.

Strona internetowa

Przygotowana dla Federacji strona internetowa miała oczywiście spełniać podstawową funkcję wizytówkową, ale trzeba było także przygotować dedykowany landing-page do rejestracji dla nowych organizacji członkowskich. Ważna była również sekcja bloga oraz opisy projektów, które Federacja realizuje lub realizowała. Stronę postawiłem na WordPressie, podpiąłem wszystkie niezbędne narzędzia analityczne oraz wtyczki ułatwiające stosowanie zasad SEO.

Zakończenie prac i pakiet szkoleń

Samo przygotowanie tych wszystkich narzędzi, bez przekazania wiedzy, jak je obsługiwać, byłoby pracą na marne. Dlatego po zaaprobowaniu przez organizację wszystkich stworzonych dla niej materiałów przeszliśmy do nauki.

Przeszkoliłem Federację z obsługi Facebooka, pisania postów, użytkowania strony internetowej oraz stosowania identyfikacji wizualnej. Ponadto przekazałem wskazówki dotyczące korzystania z bezpłatnych baz zdjęć i innych przydatnych stron internetowych.

Cały proces trwał prawie rok, ale był wart swojej pracy. Organizacja umie lepiej komunikować się ze swoimi odbiorcami i posiada profesjonalną, estetyczną identyfikację wizualną.

Zrealizowane przeze mnie działanie dla Federacji Mazowia powstała jako element projektu „Mazowiecka Koalicja na rzecz dialogu NGO-JST”, który jest realizowany z dotacji programu Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

Skip to content