Podstawy reklamy na Facebooku – menedżer reklam, cele, cena i czas [cz. I]

Twoja organizacja dopiero zaczyna podchodzić na poważanie do promocji na Facebooku? A może od dawna się tam promujecie, ale czujesz, że brakuje Wam zrozumienia narzędzi? Jeżeli tak, to w serii tych artykułów znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania!

Menedżer Reklam na Facebooku

Jeżeli kiedykolwiek kliknęłaś lub kliknąłeś niebieski przycisk „Promuj post” znajdujący się u dołu każdego posta, to wiedz, że od teraz jest to zakazane. Musisz nauczyć się ustawiać reklamy przy pomocy Menedżera Reklam. Umożliwia to wykorzystanie znacznie bardziej zaawansowanych metod targetowania reklam, zwiększania ich skuteczności, a tym samym zmniejszenia ich kosztów.

Aby się do niego dostać wejdź pod ten link. Powinien Ci się wyświetlić poniższy obraz.

Tutaj ważna uwaga w kwestiach administracyjnych. Domyślnie Facebook wyświetli Ci Konto Osobiste, czyli Twoje prywatne konto reklamowe. Każda osoba zarejestrowana na Facebooku ma przypisane konto reklamowe. Do konta osobistego możesz dodać tylko jedne dane do faktury. Więc jeżeli chcesz tworzyć reklamy dla kilku organizacji lub firm i potrzebujesz faktur, to musisz założyć Menedżera Firmy i następnie w nim możesz utworzyć kilka kont reklamowych. O tworzeniu Menedżera Firmy napiszę osobny artykuł.

Przy pomocy Menedżera Firmy możesz również zweryfikować tożsamość swojej organizacji. Jest to niezbędne przy publikowaniu reklam na tzw. tematy wrażliwe społecznie. Niestety w przypadku organizacji pozarządowych Facebook często klasyfikuje ich treści, jako wrażliwe społecznie i domaga się weryfikacji reklamodawcy. Menedżer Firmy daje również wiele innych korzyści, wiec warto się nim zainteresować.

Menedżer reklam – podstawy

Po wejściu do Menedżera Reklam na górnym pasku zobaczysz cztery zakładki: Centrum zasobów, które w tym artykule pominę, Kampanie, Zestawy Reklam i Reklamy.

Logika jest taka, że Kampania jest na samej górze, następnie w ramach Kampanii możesz utworzyć wiele Zestawów Reklam, a w ramach jednego Zestawu Reklam możesz utworzyć wiele Reklam.

W Kampanii ustalasz cel reklamy. Następnie w Zestawie ustawiasz budżet oraz grupę docelową. A w Reklamie wpisujesz treść reklamy oraz przesyłasz grafikę.

Reklama od A do Z

To wszystko może wydawać się mocno nieintuicyjne, dlatego najprościej będzie, jak po prostu przedstawię Ci pełen proces tworzenia reklamy, i co jest w nim szczególnie ważne.

Kliknij zielony przycisk z napisem „+ Utwórz”. Powinno wyświetlić Ci się poniższe okno.

Tutaj wybierasz cel kampanii. Dzięki wskazaniu celu algorytmy Facebooka wiedzą, do czego chcesz motywować odbiorców Twojej reklamy i będą starały się wyświetlać reklamę osobom, które z największym prawdopodobieństwem wypełnią ten cel. Jak widzisz cele są podzielone na trzy kategorie: świadomość, działania i konwersja.

Cele kampanii

Świadomość oznacza, że nie oczekujesz żadnego działania od odbiorcy reklamy, po prostu chcesz, żeby Facebook wyświetlił reklamę, jak największej liczbie osób. Jest to proporcjonalnie tania reklama, ale nie wywołuje żadnych skutków, więc trzeba jej używać, gdy celem jest tylko zwiększenie rozpoznawalności, a nie określony efekt np. w postaci wpłaty darowizny, czy rejestracji. W tej kategorii możesz ustawić cel na zasięg lub rozpoznawalność marki. W pierwszym Facebook wyświetli reklamę, jak największej liczbie osób, a w drugim mniejszej liczbie, ale kilkukrotnie, aby zapamiętali markę.

W ramach kategorii działania, Facebook będzie wyświetlał reklamę osobom, które z największym prawdopodobieństwem dokonają określonej prostej czynności: wejdą na stronę internetową, zobaczą film, dadzą lajka lub zainstalują aplikację.

Konwersja to już cel ostateczny Twoich działań reklamowych. Możesz przy pomocy Piksela Facebooka zaprogramować, jakie konkretnie zdarzenie oznacza konwersję na Twojej stronie internetowej. Może to być na przykład podpisanie petycji, zakup produktu, wysłanie formularza, wpłata darowizny itp.

Teraz pewnie zadajesz sobie pytanie, dlaczego to jest tak podzielone? Chodzi o możliwość ustawienia reklam zgodnie z tzw. lejkiem marketingowym. U jego podstaw leży słuszne założenie, że mała szansa, że odbiorca od razu dokona zakupu lub podpisze petycje. Trzeba go najpierw zapoznać z marką, potem przy pomocy prostszych czynności zaangażować i zainteresować jej ofertą/działaniami. A dopiero potem przedstawić ofertę sprzedaży, czy w przypadku organizacji pozarządowej np. petycję do podpisania czy prośbę o darowiznę.

Zestaw reklam

W naszym przykładzie skupimy się na ruchu. Wybierz cel „ruch” i nazwij kampanię. Pomiń elementy związane z testem A/B, o tym będzie w innym artykule. Kliknij dalej. Zobaczysz poniższe okno.

Nazwij zestaw reklam i zjedź niżej. Aż zobaczysz poniższy ekran.

W tym miejscu ustawiasz budżet[1] oraz czas trwania[2] promocji zestawu reklam.

Budżet?!?!?!

I tutaj osoby początkujące postawią dwa zasadnicze pytania: ile powinienem/powinnam wydać na reklamę? Ile czasu powinna trwać reklama?

Oczywiście – to zależy. Ale jako, że jest to artykuł o podstawach, a nie dla zaawansowanych, to pominę wyjaśnianie od czego dokładnie zależy i przejdę do zaleceń.

Radzę ustawić minimum ~20 zł dziennie. Facebook przyjmie dowolne pieniądze, które mu dasz (minimum 1$ dziennie), ale siła Facebooka polega na algorytmach. Żeby algorytmy mogły coś z siebie wartościowego wyprodukować potrzebują danych. A jeżeli Twoja reklama będzie wyświetlała się znikomej liczbie osób, to po prostu będą miały za mało danych do skutecznego zoptymalizowania reklamy.

Facebook zaleca, żeby reklama trwała minimum 4 dni. Powód jest ten sam, co w kwestii budżetu. Reklama musi się wyświetlić dostatecznie dużej liczbie osób.

Jednak wskazane wyżej liczby są tylko zaleceniem. Może okazać się, że wystarczy Ci 10 zł dziennie i 5 dni, a może też być potrzeba przeznaczenia 40 zł dziennie i 10 dni.

Generalnie można powiedzieć, że miesięcznie na Facebooka należy wydawać minimum 600 zł. I nie bez powodu piszę „miesięcznie”. Dobra reklama na Facebooku wymaga analizy, optymalizacji i testowania. A to wymaga czasu i danych.

Oczywiście można robić reklamy ad hoc, na tydzień. Ale ich skuteczność będzie znacznie mniejsza niż reklam, które są optymalizowane. Chyba, że będziesz mieć już dane zebrane z innych kampanii reklamowych lub Piksela Facebooka.

Koniec cz. I

To koniec pierwszej części serii artykułów „Podstawy reklamy na Facebooku”. W następnej opiszę, jak tworzyć grupy odbiorców i ustawiać inne elementy zestawu reklam. Trzecia część będzie poświęcona budowie wizualnej reklamy.

Obserwuj mnie!

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznej promocji w organizacji pozarządowej, obserwuj mnie Facebooku. Regularnie publikuję tam wpisy z mojego bloga oraz informuję o innych ciekawostkach ze świata NGO!

Skip to content