Odpowiedzialna społecznie marka – jak ją budować?

Na szczęście coraz więcej firm chce budować odpowiedzialną społecznie markę i bierze odpowiedzialność za swoje działania, społeczność lokalną, mniejszości i środowisko.

Wciąż często ma to wymiar tzw. green-washingu, czyli działania udającego troskę o środowisko i klimat, przy jednoczesnym braku zmiany w realnym działaniu firmy. Jednak jest również wiele pozytywnych przypadków, kiedy firmy realnie zaczęły działać odpowiedzialnie społecznie. Przekazują część dochodu na inicjatywy non-profit, używają ekologicznych opakowań, dbają o mniejszości albo nawet cały ich model biznesowy opiera się o działanie odpowiedzialne społecznie.

Jednak prowadzenie tych działań to jedno, a drugie to umiejętne ich zakomunikowanie i związanie na stałe ze swoją marką.

Odpowiedzialna społecznie marka – jak ją budować

Od czego zacząć budowę odpowiedzialnej społecznie marki?

Osoby stale czytające mojego bloga, wiedzą, że zajmuję się współpracą tylko z firmami i organizacjami odpowiedzialnymi społecznie, więc nie będzie dla nich zdziwieniem, to co zaraz napiszę. A jeżeli jesteś tu pierwszy raz, to miło mi Ciebie powitać, rozgość się, mam nadzieję, że zostaniesz ze mną na dłużej 🙂

Musisz być serio. Ten artykuł nie będzie o tym, jak pokazywać, że wspiera się prawa mniejszości, bez realnych działań. CSR (corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu) kosztuje i wymaga przekazania realnych zasobów. To nie tylko zielone i tęczowe grafiki. To realne działanie i świadomość szkód, jakie może wyrządzać rodzaj prowadzonej działalności biznesowej.

Więc jeżeli naprawdę budujesz odpowiedzialną społecznie markę, to ten artykuł Ci pomoże. Jeżeli jej nie prowadzisz, ale chcesz zacząć, to również jest on dla Ciebie. A jeżeli ich nie prowadzisz, nie zamierasz i po prostu szukasz sposobu na dotarcie do pokolenia Y lub Z, to niestety nie jest artykuł dla Ciebie.

Krok I – przygotowanie do budowania odpowiedzialnej społecznie marki

Marka odpowiedzialna społecznie musi być spójna. Jeżeli twoja marka istnieje już jakiś czas na rynku, to musisz wykonać refleksję, czy ma jakieś grzechy na sumieniu. Albo co gorsza budzi skojarzenia z jakimiś nieetycznymi praktykami. Przykładem dużej marki, która miała w określonych grupach nienajlepszy PR jest Victoria’s Secret. Ten producent bielizny dla kobiet, w środowisku feministycznym był wręcz synonimem uprzedmiotawiania kobiet i promowania nierealnych wzorców piękna. Zarząd VS podjął niedawno decyzję o kompletnej zmianie kierunku marki. Ambasadorkami marki zostaną m.in. aktywistka LGBT+, uchodźczyni z Sudanu Południowego i reprezentantka USA w piłce nożnej. To jest przykład udanej zmiany frontów – przynajmniej do tej pory.

Twoja marka musi być spójna. Jeżeli ma jakieś grzeszki, to będziesz musiał lub musiała się z nich publicznie rozliczyć, przeprosić i wdrożyć działania CSR. Nie wystarczy nagłe oddawanie kilku procent dochodu na organizację non-profit. Konsumenci szybką odkryją tą niespójność i zamiast wizerunku pozytywnego, skończy się na kryzysie komunikacyjnym.

Krok II – wybierz obszar budując odpowiedzialną społecznie markę

Jest wiele obszarów, w których Twoja marka może wspierać społeczeństwo. Osoby wykluczone, edukacja, dzieci, ekologia, środowisko, choroby, można by tak długo wymieniać. Wybierz coś, co realnie koresponduje z Twoją marką. Jednocześnie wykaż się kreatywnością. Jeżeli masz food-truck, to nie musisz koniecznie wiązać się z działaniami CSR z żywnością lub zużyciem produktów jednorazowych. Ale np. możesz zbudować samochód, który jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnością i macie okienko na wysokości wózka.

Pamiętaj, że fakt budowania marki związanej z tym elementem i wrażliwością na osoby z niepełnosprawnością, w żadnym razie nie zwalnia Cię z przestrzegania innych zasad odpowiedzialności społecznej. Twoje jednorazowe sztućce powinny być kompostowalne, a jedzenie produkowane z poszanowaniem środowiska. Po prostu chodzi o ten jeden element odpowiedzialności społecznej, który dodatkowo wzmacniasz w komunikacji i mówisz światu: „jestem tu, żeby nie tylko zarabiać pieniądze, ale żeby żyło się nam lepiej”.

Krok III – bądź konsekwentna lub konsekwentny budując odpowiedzialną społecznie markę

Jak we wszystkich działaniach promocyjnych. Twoja działania muszą być konsekwentne, a nawet powinien następować w nich progres. Jeżeli zbudujesz przyczepę, która ma to okienko, ale staniesz przy krawężniku, gdzie nie da się podjechać wózkiem, to znów, skończy się na kryzysie po pierwszym poście niezadowolonego klienta.

Może to brzmieć, jakby nie warto było wchodzić w odpowiedzialność społeczną marki, bo zaczyna się budzić większe oczekiwania. I trochę tak jest, zaczyna się operować na innym standardzie niż inne marki. Ale jednocześnie lojalność klienta do marek odpowiedzialnych społecznie jest znacznie większa i bardzo wyróżnia tę konkretną markę spośród tłumu innych.

No i najważniejsze. Twój biznes zmienia świat na trochę lepszy 🙂

Chcesz dowiedzieć się więcej o promowaniu odpowiedzialnej społecznie marki? Przeczytaj ten artykuł!

Skip to content