Profesjonalny marketing organizacji pozarządowej to temat, który interesuje coraz więcej NGO-sów. Dostrzegają one korzyści, jakie płyną z podejmowania działań promocyjnych, a grantodawcy są gotowi przeznaczać na ten cel większe kwoty.
Zlecenie marketingu organizacji pozarządowej na zewnątrz ma wiele zalet. Ale ma też wady, które warto wziąć pod uwagę. Bo kluczowe jest, żeby po takiej współpraca organizacja wyszła wzmocniona.
Po pierwsze musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcesz zlecić kompleksową obsługę marketingową organizacji pozarządowej, czy tylko konkretnego obszaru np. kampanii 1,5-procentowej.
Stała obsługa marketingowa organizacji pozarządowej
Budżet
Jeżeli potrzebujesz kogoś, kto zadba o pełen marketing organizacji pozarządowej przez jakiś dłuższy okres czasu, a dysponujesz nie za dużym budżetem. To może Ci być ciężko znaleźć za taką kwotę specjalistę ds. marketingu, który na część etatu obsłuży social media, zrobi zdjęcia, wyśle newsletter i zadba o stronę internetową. Wykonawcy zewnętrzni, co do zasady, mają takie możliwości. Ze względu na skalę działań i współpracę z podwykonawcami mogą podjąć się takich realizacji i się z nich wywiązać.
Od pojedynczego pracownika zatrudnionego na niepełen etat ciężko oczekiwać, że będzie znał wszystkie narzędzia, posiadał odpowiednie zasoby, które swoją kosztują i dzieląc czas pracy u Ciebie z innym pracodawcą, zrobi wszystko co powinno być zrobione.
Jednak gdy dysponujesz większą kwotą, która umożliwia Ci zatrudnienie specjalisty i opłacenie niezbędnych wydatków, a chcesz, żeby wzmacniał on od wewnątrz organizacje, to lepszym rozwiązaniem może okazać się znalezienie pracownika. Zawsze posiadanie człowieka bezpośrednio w zespole ułatwia przepływ informacji, co ma znaczenie przy budowaniu długofalowych działań komunikacyjnych.
Kompetencje
Marketing organizacji pozarządowych to skomplikowana i rozbudowana dyscyplina. Korzysta się z oprogramowań do analizy danych o odbiorcach, ustawiania reklam, wysyłania maili i tworzenia grafik lub filmów. Ponadto trzeba znać koncepcje marketingowe, myśleć strategicznie i po prostu mieć doświadczenie. Ciężko, żeby jedna osoba umiała ogarnąć się we wszystkich z tych tematów, a jeżeli umie, to swoje kosztuje.
U wykonawców zewnętrznych te kompetencje z większości są zaopiekowane przez zespół lub podwykonawców. Inna osoba zajmuje się copywritingiem, a inna tworzeniem grafik. Dzięki temu wszystkie treści mogą być na odpowiednio wysokim poziomie. I to jest zaleta zlecenia marketingu organizacji pozarządowej na zewnątrz.
Ale są też wady i często je wskazuję organizacjom, gdy rozważają współprace ze mną. Wszystkie kompetencje, które wykonawca zewnętrzny posiada nie zostają z organizacji. W przypadku pracownika on i inne osoby w zespole przekazują sobie wiedzę. Po kilku latach organizacja ma szanse zbudować sprawny dział marketingu z prawdziwego zdarzenia. W przypadku zlecania usług na zewnątrz cała wiedza zostaje u wykonawcy. Nie zawsze jest to złe, po prostu trzeba wybrać, czy przy sposobie funkcjonowania organizacji warto budować dział marketingu wewnątrz, czy też lepiej oddać to na zewnątrz.
Tutaj można też zastosować rozwiązanie pośrednie i mam kilka organizacji, w którymi współpracuję na takich zasadach. Od strony organizacji jest osoba, która generalnie ogarnia promocję, tworzy treści do social mediów i umie takie podstawowe rzeczy. A po stronie mojej agencji jest realizowanie np. kampanii reklamowych w social mediach, nagrywanie filmów, budowanie strony internetowej oraz szkolenie pracownika organizacji.
Okresowa obsługa marketingowa organizacji pozarządowej
Może też się okazać, że potrzebujesz wsparcia w zakresie promocji tylko na okres jakiegoś projektu lub kampanii. W tej sytuacji postawienie na profesjonalnego wykonawcę zewnętrznego ma wiele zalet.
Wykonawcy zewnętrzni posiadają niezbędny sprzęt (kamery, światła, odpowiednie komputery, studia itd.), mają wykupione licencja na oprogramowania i mają pracowników lub podwykonawców. Wynajęcie lub kupienie tego wszystkiego na potrzeby jednej kampanii nieproporcjonalnie podnosi wydatki.
Osobną kwestią są same kompetencje. Zewnętrzny wykonawca, który dysponuje zespołem osób, ma większe możliwości kompleksowego obsłużenia kampanii marketingowej, niż jedna, czy dwie osoby z organizacji. Z czego przy wykonywaniu tego typu usług ważny jest pełen nadzór ze strony organizacji, tak a żeby kampania wpisywała się z całą strategię komunikacyjną fundacji lub stowarzyszenia.
Zlecanie pojedynczych usług na marketing organizacji pozarządowej
Jeszcze inną możliwością współpracy z wykonawcą zewnętrznym, jest zlecenie mu wykonania pojedynczej usług. Np. przygotowania identyfikacji wizualnej, strony internetowej, strategii komunikacji lub nagrania spotów promocyjnych.
W takiej sytuacji zlecenie zazwyczaj jest realizowane, ponieważ organizacja diagnozuje, że w swoich zasobach nie ma odpowiednich kompetencji, to wypracowania takiego produktu.
Można wybrać dwie drogi. Albo znaleźć grafika, firmę produkują film lub programistę i zlecić mu wykonanie określonego dzieła. Jednak wtedy organizacja musi sprawować pełen nadzór nad wykonaniem zadania. Taki wykonawca nie zajmuje się marketingiem, a jest po prostu specjalistą w określonej dziedzinie. Albo można też zlecić wykonanie takiego zadania agencji marketingowej, która będzie kontrolowała cały proces. Od wymyślenia kreacji, poprzez realizację do dystrybucji.
Podsumowanie
Jak widzisz jest wiele możliwości zlecania marketingu organizacji pozarządowej. Każe z tych rozwiązań ma pewne wady i zalety. Planując rozwój działań komunikacyjnych musicie wewnątrz organizacji wyznaczyć sobie, jakie są jej cele i czemu ma ona służyć. A następnie wybrać najlepszą dla Was drogę.
Marketing organizacji pozarządowej – przykładowa realizacja.
Zobacz moje przykładowe działania marketingowe dla organizacji pozarządowej!
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznej promocji w organizacji pozarządowej, obserwuj mnie Facebooku. Regularnie publikuję tam wpisy z mojego bloga oraz informuję o innych ciekawostkach ze świata NGO!