Content marketing w organizacji pozarządowej – co to i jak go wykorzystać?

Czym jest content marketing i jak go wykorzystać w promocji organizacji pozarządowej? W tym artykule przybliżę Ci tę koncepcję i pokażę, w jaki sposób, stosunkowo niskim nakładem pracy, możesz znacząco zwiększyć zasięg treści Twojej organizacji. Jednak nie licz na magiczne sztuczki, content marketing to maraton, a nie sprint.

Na początek wyobraź sobie, że chcesz zacząć chodzić na lekcję tańca. Sprawa wydaje się prosta. Wpisujesz w Google „lekcje tańca miasto” i otwierasz pierwsze kilka stron, które Ci wyskoczyły. No właśnie. I jak to się dzieje, że wybierzesz akurat tę szkołę, a nie inną? Ładne zdjęcia? Pewnie, to ma wpływ. Dobra i czytelna strona internetowa? Oczywiście, jakaś z lat 90′ od razu razi. Ale wielkie znaczenie ma pewna więź, sympatia i zaufanie, którego możesz nabrać do określonej szkoły tańca.

Jeżeli jedna z tych szkół, miałaby na swojej stronie internetowej filmy pokazujące przykładową lekcję oraz artykuły, w których opisuje, różnice między określonymi typami tańców, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że szybko nabrałabyś lub nabrałbyś przekonania, że ta szkoła najlepiej się zna, na tym co robi.

A teraz zastanów się, jak to się mogło stać, że w ogóle zdecydowałaś lub zdecydowałeś zapisać się na lekcję tańca. Możliwe, że jeszcze przed podjęciem decyzji, wyszukiwałaś/eś hasła typu „najlepsze tańce do nauki na początek” albo „jak nauczyć się tańczyć”. Jeżeli tego typu treści znajdowałyby się na stronie jednej z szkół tańca, to możliwe, że nawet nie wyszukasz dostępnych szkół tańca z Twoim mieście, bo wybór będzie oczywisty.

I ten przydługi wstęp pokazuje potęgę content marketingu. Content marketing to promocja po przez treści. Ale nie byle jakie treści. Video-relacja z zorganizowanego przez Twoją organizację wydarzenia, nie jest content marketingiem, to najczęściej będzie miało wymiar wizerunkowy. Ale seria filmów, infografik lub artykułów na temat dziedziny, którą zajmuje się Twoja organizacja to już content marketing.

Content marketing musi nieść za sobą jakąś wartość dodaną dla odbiorcy Twojej komunikacji, najczęściej ma to walor edukacyjny, ale oczywiście może mieć np. charakter rozrywkowy.

Funkcje content marketingu

Content marketing spełnia kilka ról. Po pierwsze umożliwia Ci dobre pozycjonowanie organizacji w Google. Nie wchodząc w meandry algorytmów Google, ważne jest to, że dzięki licznym treściom poruszającym temat, którym zajmuje się Twoja organizacja, znacząco zwiększasz szanse na wyświetlanie się Twojej strony wysoko w wyszukiwarce. A tym samym bycie wyborem numer jeden. Tutaj warto zaznaczyć, ze mało organizacji pozarządowych prowadzi konsekwentne działania content marketingowe, a tym samym łatwo być jedynym dostarczycielem treści na określony temat i zostać swojego rodzaju „monopolistą” w Google.

Następną funkcją content marketingu jest możliwość wykorzystania treści w budowaniu Twojego lejka marketingowego (jeżeli nie wiesz, czym on jest, to przeczytaj ten artykuł). Dzięki temu możesz skutecznie analizować, na jakim etapie zaawansowania/zainteresowania jest użytkownik i dostosowywać do tego wyświetlane mu reklamy.

Kolejną ważną cechą content marketingu jest pozycjonowanie marki. Jeżeli piszesz o czymś z sposób ekspercki, znasz się na tym, wiesz co robisz, to dzięki treściom masz możliwość pokazania użytkownikowi swój kunsztu i umiejętności. A tym możesz ustawić swoją organizacje w roli specjalisty w danej dziedzinie.

Przykłady działań content marketingowych

Na content marketing może składać się wiele działań. Jednym z prostszych jest prowadzenie bloga (np. ten bloga jest tego przykładem). Blog nie zawsze musi nazywać się blog. Dla części osób budzi to negatywne skojarzenia. Równie dobrze może to być „baza wiedzy”, „aktualności” lub inna nazwa oddająca charakter publikowanych treści.

Następnym popularnym rozwiązaniem są filmy lub podcasty. Jednak wymagają one znacznie większego zaplecza technicznego i umiejętności, aby nie raziły słabym wykonaniem. Jednak jeżeli Twoja organizacje ma takie możliwości i osobę, która jest gotowa być frontmanem, to jest to rozwiązanie, nad którym warto się pochylić.

Ostatnim przykładem są treści publikowane w social mediach np. jakieś infografiki lub po prostu grafiki z dobrymi radami/wartościowymi informacjami.

Powyższe propozycje to tylko przykłady działań content marketingowych i w żadnym razie nie zamykają tego katalogu. Pamiętaj jednak, że niezależenie od wybranego przez ciebie sposobu docierania do odbiorców, staraj się kierować ich na swoją stronę internetową. Dzięki temu możesz analizować ich zachowanie i ustawiać w odpowiednich lejkach. Więcej o analityce na www napisałem w tym artykule.

Obserwuj mnie!

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznej promocji w organizacji pozarządowej, obserwuj mnie Facebooku. Regularnie publikuję tam wpisy z mojego bloga oraz informuję o innych ciekawostkach ze świata NGO!

Skip to content